HTML

Asperján György

Asperján György író Blog oldala

Friss topikok

  • csaba1959: Két könyvéről tudok ami megjelent: Vészkijárat bejárat, és Vetkőzzünk meztelenre.1976-ban. (2021.10.23. 14:47) Wittner Mariska erényességéről
  • Sheriff_007: @mirnyák: Ez semmilyen igazságszolgáltatás... Másrészt hogy évülhet el 20 év alatt egy ilyen brutá... (2020.12.27. 14:01) RIPORT A NÉPSZABADSÁGBÓL
  • Sheriff_007: Érintettség nélkül és úgy, hogy a gyilkosság idején még rég nem éltem is tombol bennem a düh, hogy... (2020.10.15. 14:19) Labancz Anna 42 éve halott
  • istvankalman: Egy dologban biztos vagyok: A nyomozóhatóság - különös tekintettel az elkövetés időszakára !!! -, ... (2020.10.01. 01:22) Labancz Anna gyilkosa ma 65 éves
  • Szabó Tiborné Hajnalka: @asperjangyorgy: Ez nagyon igazságtalan! Hogy lehet, hogy nem a gyilkos kapja a büntetést, hanem ... (2019.11.30. 14:40) Reménykedés

Linkblog

A francia A330-as gép rejtélye

2009.06.04. 15:58 asperjangyorgy

Egyre zűrzavarosabb annak a magyarázata vagy találgatása, hogy mi történt, mi történhetett az Atlanti óceán felett a francia A330-as utasszállító géppel.

A tragédia francia kommunikálása olyan kétségbeejtően ellentmondásos és slendrián, mintha a magyar kormánytól, és főként a magyar rendőrségtől származna.

Mondták sokszor:

- tapasztalt pilóták vezették a gépet, olyanok, akik ezt az utat jónéhányszor megjárták, tudták, hogy az Egyenlítő környékén 11 ezer méter magasságban milyen időjárási viszonyok vannak -

- a repülő személyzete információt kap az időjárásról, illetve a gép radarrendszere is tájékoztatja a pilótákat -

- a gép a tragédia előtti utolsó bejelntkezésig - kb. egy órával a tragédia előtt - gondok nélkül, minden tekintetben a megszokott módon, hibát nem jelezve repült -

- a francia gép előtt kevéssel elrepült egy Lufhansa gép, semmilyen különleges eseményről nem szól -

- a francia gépnek az adott szakaszon történt áthaladása után kevéssel ugyanott átment egy másik Lufhansa gép is, és semmilyen rendkívüli eseményről nem adott jelentést -

- A feltételezések:

- villám vagy több villám csapott a gépbe ( de ezek a gépek egy vagy több villám becsapódását is kibírják)

- elszabadulhatott a csomagtérben egy csomag-konténer (ez nem okozott volna azonnal tragédiát, erről a pilóták jelentést adtak volna, mint problémáról és próbálták volna megoldani)

- a gép eljegesedett (nem újdonság: abban a magasságban minden gép jegesedik, van automatikus leolvasztó, s ha az nem elegendő, a pilóta lejebb ereszkedik a géppel, hogy a jég leolvadjon)

- a gép már a levegőben darabjaira tört, de nem robbant fel ( egy ilyen gép egyik pillanatról a másikra nem törik darabjaira, ahhoz nagyon sok mindennek kell történnie előzetesen, amiről a pilóták jelentést adnak, esetleg jelzik, hogy visszafordulnak)

- a gép már a levegőben felrobbant (egy spanyol pilóta látta, amint fehér villanással hat tűzgömb zuhan az óceán felé - eddig erről nem volt szó, és eléggé képtelenül hangzik)

- egy brazil pilóta a tengeren több felvillanó tüzet látott (de csak napokkal később jutott eszébe, hogy esetleg a francia gép lehetett, rögtön a leszálláskor, vagy már a levegőből nem jelentette az eseményt)

- ezek a gépek (spanyol, brazil) kevéssel azután repültek a térségben, hogy a francia gép lezuhant, hiszen láttak bizonyos jeleket, de arról nem beszéltek, hogy különleges időjárási viszonyok lettek volna, ők maguk is gond nélkül szerencsésen megérkeztek -

- új változat, hogy állítólag a pilóta problémákról szólt valamelyik repülésirányitó állomásnak -

- új változat, hogy légnyomáscsökkenésről beszélt -

- új változat, hogy teljesen megszűnt mindenféle elektromosság a repülőn (nehezen hihető el, ez a gép túl korszerű ahhoz, hogy ez hirtelen bekövetkezzék)

- kezdetben állították, hogy kizárt dolog mindenféle terrorcselekmény - új változat: néhány napja bombafenyegetést kapott a francia légitársaság, és lehet, hogy a gépet felrobbantották -

- új változat, hogy a gép nem robbanhatott fel, amit a tengeren látható kerozin csíkkal magyaráznak (ha felrobban, elégett volna a kerozin;- mind a tíz tonna, ami még a gép szárnyaiban volt?)

A kutatórepülők megtalálták a roncsokat. Hajó még nincs a helyszínen, a tudósítások szerint, csak ezután érkezik.

Korábban azt mondták: ott, ahol a roncsokat megpillantották, a tenger öt kilométer mély és hegyvidék jellegú a tengerfenék)

Most azt mondják: 3600 méter mélyen lehet a fekete doboz, és olyan kutató francia búvárhajót visznek a helyszínre, amely hatezer méter mélyre képes merülni. Mégis azt hangoztatják, hogy lehetetlen felhozni a fekete dobozt.

Nem tudom.

Zavaros és titokzatos az egész.

Már évek óta nézem az egyik ismeretterjesztő tévén a légikatasztrófák sorozatot. Némelyik szerencsésen végződött, némelyik tragikusan. Az egyértelműen robbantástól származó katasztrófák esetében a pilóták semmilyen jelzést nem adtak. Minden más esetben a katasztrófa, az is, amikor a gép végül lezuhant, egy folyamat eredménye. Minden esetben az derül ki, hogy a végső helyzetig a gép rendkívül sok terhet, megpróbáltatást kibír, a pilótáknak többféle döntési lehetőségük és kényszerhelyzetük van. Erről kommunikálnak a repülésirányítással. Tehát a gép katasztrófája egymásra épülő hibák folyamata. Ebből következően a gép pilótái és a légiirányítás között valamiféle kapcsolat van. A dokumentumfilmek szerint többféle kommunikációs lehetősége van a gépnek, vagyis nem egyik pillanatról a másikra szűnik meg valamennyi.

E néhány szempontot figyelembe véve: igen-igen sok kérdőjel fogalmazódik meg. És ebben az esetben nem lehet, nem szabad azt a gondolatot megfogalmazni, hogy esetleg soha nem kerül elő a fekete doboz. Kissé buzgóbbnak kellene lennie a francia hatóságoknak, segítséget is lehetne kérni az Egyesült Államoktól. Ugyanis ez az egész tragédia túl rejtelemes ahhoz, hogy napirendre lehetne térni felette. Ebben az esetben a fekete dobozoknak mindenképpen, bármi áron elő kell kerülniük, hogy így tisztelegjünk az ártatlan áldozatok emléke előtt, és egyben megerősödjön bennünk az az érzés, hogy nyugodtan repülőre szállhatunk, nem rejtett műszaki hiba okozta a balesetet, nem felelőtlen karbantartás, hanem valami egészen más.

A világ elvárja, hogy a rejtély ne legyen rejtély, napvilágra kerüljön a titok.

 

 

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://asperjangyorgy.blog.hu/api/trackback/id/tr891163588

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Evo 2009.06.04. 16:47:20

Őszintén sajnálom a tragédia áldozatait. Nyugodjanak békében!
Bízom benne, hogy előkerül a fekete doboz és kiderül mi okozta ezt a szörnyű katasztrófát..igaz, a holtakat ez nem tudja feltámasztani , de talán megelőzhető lesz a jövőben egy újabb baleset.. :(

asperjangyorgy 2009.06.05. 10:07:29

Miként kiderült, nem a lezuhant gép roncsait találták meg a kereső repülők. Vagyis az a spanyol pilóta, aki azon a szakaszon repült és felvillanó fényt látott, nem mondott igazat, a gép ugyanis nem ott zuhant a tengerbe. És nem mondott igazat vagy legalábbis nem az igazságnak megfelelően nyilatkozott az a brazil pilóta sem, aki az állította, hogy azon a szakaszon az óceánon több égő foltot látott.
Az újabb feltételezés, hogy elromlott a gép sebességét mérő műszer, és a pilóta emiatt vagy nagy sebességgel vagy éppen fordítva: kis sebességgel hajtott a viharfellegekbe. Én ezt a probléma-megjelölést ostobaságnak tartom. A repülőkatasztrófák rekonstrukciójáról készült filmekből egyértelműen tudom, hogy nem csupán a sebességmérő jelzi a gép sebességét, hanem erről számos más műszer is tájékoztatást ad. Hogy mást ne mondjak: az üzemanyag fogyasztást jelző műszer. Van a gépen több olyan műszer, amely pontosan jelöli, hogy mennyi üzemanyag van még a gépben, milyen mértékben fogy. Ha semmi más, önmagában ez is tájékoztatta volna a pilótákat. Ezen kívül egy gyakorlott pilóta - de egy olyan utas is, aki sokat repült - már a gép motorjainak a hangján érzékeli, hogy milyen tolóerővel működnek a motorok.
Vagyis a gép sorsát illetően teljes és elképesztő a zűrzavar. Lehetetlen, hogy sehol nem találják. Olyan nagyon messzire nem térhetett le a repülési útvonaláról, hiszen azt érzékelték volna a pilóták, és annak oka lett volna, amit jeleztek volna a repülésirányítóknak. Méltatlan, egyre méltatlanabb, ahogyan ezt az egészet az Air France kezeli és kommunikálja.

Evo 2009.06.05. 12:14:14

No igen..
De a kerozinfolt több kilométeres körzetben azért ott van még, ugye? Igaz, az úszik a víz felszínén..ennyi nap elteltével már bőven nem ott van ahol a becsapódás történt. :(
A roncsok nem süllyedhettek el esetleg? Most lehet hogy hülyeséget kérdeztem, de az biztos hogy nagy része a mélybe süllyedt és nem a vízen lebeg. Ami meg igen, azokat a rossz időjárás következtében a hullámok vajon milyen hatalmas távolságra sodorták egymástól.. ?

Talán tényleg sose lesz meg semmi...Emberi ész számára szinte felfoghatatlan az óceán nagysága, mélysége. Tűt keresni szénakazalban - ez lehet hogy még ebben a században sem megy. :(

asperjangyorgy 2009.06.05. 20:47:32

Villám, turbulencia, jegesedés, műszerhiba - ezekkel az okokkal próbálják magyarázni a francia légügyi hatóságok a 447-es járat lezuhanását. Most nem szólnak arról, hogy kommunikációs hiba is fellépett. Villámtól a gép nem válik teljesen tehetetlenné, ez a típusú gép biztosan nem. Ha tehetetlenné válna a villámcsapásoktól, nem kapna repülési engedélyt. Ez a típus húsz éve repül. Ilyesmi még soha nem fordult elő vele. Húsz év alatt egyetlen ilyen típusú gép esett le - pilótahiba miatt, még a gép bemutatóján. Azóta ez a géptípus sokezerszer átrepült az Atlanti óceánon Dél és Észak-Amerikába, soha semmilyen hiba nem mutatkozott. Mint írtam a híradások szerint, a pilótak nagy gyakorlattal rendelkeztek. Sokat repültek ezzel a típussal, az adott útvonalon is. Ha jelentkeztek az adott problémák, azok nem bénítják meg egyszerre a gépet. Miért nem jelentkeztek a pilóták, miért nem jelkezték, hogy problémáik vannak. Abszolut kizártnak tartom, hogy a pilóta lelessította volna a gépet 160 kilométer sebességre vagy ezer fölé vitte volna. Ezt ezernyi műszer jelzi, ezek mind nem hibásodhattak meg. Nagyon károsnak és veszélyesnek érzem, amit most a francia légügyi hatóságok művelnek. Olyan információkat adnak, amelyeket csak feltételeznek. És egyre nyugtalanabbá válik az ember. Végül is mi történt? Alapvető műszaki hiba? Hiszen ne feledjük, hogy a francia gép előtt néhány perccel ugyanott elhaladt egy Lufthansa, és a francia gép után is elhaladt egy Lufthansa, hogyan lehetséges, hogy ezek azt a rettenetes időjárási helyzetet nem észlelték, amibe állítólag a francia gép került? A dolgok egységes képet kell, hogy alkossanak, az ok-okozat láncolatnak megfelelően. De a teljes képből most kiragadnak bizonyos lehetséges változatokat, amelyek önmagukban semmit, az égvilágon semmit nem képesek igazolni. Koherens képre volna szükség, nem az álságos megnyugtatásunkra.

asperjangyorgy 2009.06.05. 21:04:26

Bocsánat: a szöveg közepén 160 kilométeres sebességről van szó, erről a francia légügyi hatóságok beszélnek. Ilyen hatalmas hibát egészen biztosan nem követtek volna el a pilóták. De erről is írtam korábban. A gép kritikus lassulását még egy gyakorlatlan utas is észreveszi, hát még egy olyen kapitány, aki már tizenegyezer órát repült. Valami egészen más történhetett. Valami végzetesen más, és éppen ezért meg kell keresni a roncsokat és meg kell keresni a fekete dobozt. Nagy a terület, de ez nem mentség. Elfogadható magyarázatot vár a világ!!!!

asperjangyorgy 2009.06.05. 22:14:45

Egy-két napja még a kereső gépek személyzete arról számolt be, hogy üléseket, nagy darab repülőgép elemeket láttak - és most csak tengeri törmelékről beszélnek. De csak egy hánykódó raklapot említenek. Hogyan jöhetett létre a nagy hullámverésben egy roncs-hulladék-sziget? Hogyan lehetséges, hogy ezt a kereső gép személyzete replőüléseknek és repülőgép elemeknek látta? Ezek a kereső gépek alacsonyan szálltak a roncsok fölé. Az ilyen gépeken szuper távcsövek és szuper fényképeztőgépek vannak. Hova lettek a felvételek, amelyeken ülések látszottak? Hova lettek a felvételek, amelyeken a repülő burkolatának nagyobb elemeit vélték felfedezni, Akik keresték, keresik a roncsokat, tudták, mit keresnek és elképzelhetően nem abszolut amatőrök. És nem akarmilyen berendezésekkel végzik a kereső munkát. Akkor hogyan lehetséges, hogy semmilyen bizonyítékot nem tettek közzé, miszerint az, ami ott a tengerben szigetté összetorlódva hánykolódik a nyolc-tízméteres hullámokon, csupán szemét? Ha pedig mást láttak a kereső gépen ülők és mást fényképeztek le, utólag miért találtak csak kidobott szemetet a keresőhajók? És hogyan lehetséges napjainkban, hogy a törmelékhez három nap alatt ért oda az első hajó - állítólag!!! -, miközben már a század elején Angliától New Yorkig öt-hat napog tartott az út? Valami itt sem stimmel. Valamit itt nagyon ködösítenek. Azt sem érti az ember, hogy csak úgy össze vissza keresnek, vagy bizonyos koordináta mentén, felsoztva az adott területet egymás közt.
Az embernek olyan érzése van, hogy valami maitt ennek a gépnek a roncsait - ha vannak egyáltalán roncsai -, nem is akarják megtalálni. Az interneten titkos repülési kódok voltak fent, aztán eltűntek, eltűntették őket. Kik és miért? Azon a gépen nemcsak egyes vezetők, esetleg talán titikos emberek, hanem mások is ültek, akiknek semmilyen sötét ügyhöz nem volt közük. Velük el kell számolnia a francia kormánynak. Ez a legkevesebb. Azzal a dumával nem érhetjük be, hogy csak repülőszemetet találtak. Ha a gép a levegőben szétesett, iszonyú mennyiségű, el nem merülő holmi, roncs, törmelék keletkezett. Ha a repülő az óceánba csapódott, olyan erővel vágódott a hullámokba, hogy szinte drabjaira szétfreccsent, tehát teljes egészében nem süllyedt, nem süllyedhetett el. Hol vannak a roncsok? A gép alapvetően nem térhetett el a repülési útvonaltól, legfeljebb két-hátomszáz kilométerrel. De ennek is iszonyúan kicsi a valószínűsége, hiszen a navigációs műszerek ezt mutatták volna a pilótáknak. Az az útvonal rendkivül forgalmas, nem lehet csak úgy letérni, magasságot változtatni. Minden lényegesebb hely- és magasságváltozásról tájékoztatni kell a repülésirányítókat. Ez miért nem történt meg? Mert a megadott útvonalon haladtak. Minél több semmire sem jó magyarázatot adnak, annál sötétebb és annál rejtélyesebb a kép.
Drága-drága Szarvas Rita, küzdök érted és a kisfiadért és mindazokért, akik a gépen ültek. Kérjük, követeljük, hogy a francia és brazil légi hatóságok és repülésirányítók, illetve repülési szakemberek ne találgassanak, illetve ha találgatnak, adjanak koherens képet, olyat, amit nehéz kikezdeni.

asperjangyorgy 2009.06.05. 22:27:18

Részlet az Index egyik írásából:

Az Air France pénteken feljegyzésben értesítette pilótáit, hogy a közepes- és hosszútávú utakon használt összes Airbus típusú repülőgépen lecserélik a repülési sebességet mérő szenzorokat a következő hetekben.

Szakértők közlése szerint az illetékesek komolyan vizsgálják azt az eshetőséget, hogy a sebességmérő műszerek zavara okozta az Airbus katasztrófáját. Elképzelhető, hogy eljegesedtek a szenzorok, ami megzavarta a repülőgép számítógépes rendszereit.

Ez beismerése lenne annak, hogy az A330-as típus műszaki hibás. Húsz év alatt erre nem derült fény? Erre ebből az egyetlen esetből próbálnak következtetni? És semmilyen logika mentén nem áll meg, hogy a gép sebessége veszélyesen lelassult vagy megemelkedett. Ezek mellébeszélések. A fekete dobozokat meg kell keresni. Az óceánban vagy ahol vannak!!!

FairyFeller 2009.06.09. 20:34:17

"...közel a fekete doboz" !!!

"Szakértők szerint az Airbus lezuhanásának egyik oka az lehetett, hogy a Pitot-csöveknek nevezett külső sebességmérőkkel akadt probléma. Valószínűnek tartják, hogy eljegesedtek, és rossz információkat küldtek a pilótáknak. A gép így túl nagy sebességgel repült a viharzónába, és ez eldeformálhatta a kormánylapátokat. Ez irányíthatatlanná tette a gépet a viharban, így következhetett be a katasztrófa." (...)

forrás: origo.hu | -> www.origo.hu/nagyvilag/20090609-megtalaltak-a-lezuhant-airbus-fuggoleges-vezersikjat.html
süti beállítások módosítása