Egyre zűrzavarosabb annak a magyarázata vagy találgatása, hogy mi történt, mi történhetett az Atlanti óceán felett a francia A330-as utasszállító géppel.
A tragédia francia kommunikálása olyan kétségbeejtően ellentmondásos és slendrián, mintha a magyar kormánytól, és főként a magyar rendőrségtől származna.
Mondták sokszor:
- tapasztalt pilóták vezették a gépet, olyanok, akik ezt az utat jónéhányszor megjárták, tudták, hogy az Egyenlítő környékén 11 ezer méter magasságban milyen időjárási viszonyok vannak -
- a repülő személyzete információt kap az időjárásról, illetve a gép radarrendszere is tájékoztatja a pilótákat -
- a gép a tragédia előtti utolsó bejelntkezésig - kb. egy órával a tragédia előtt - gondok nélkül, minden tekintetben a megszokott módon, hibát nem jelezve repült -
- a francia gép előtt kevéssel elrepült egy Lufhansa gép, semmilyen különleges eseményről nem szól -
- a francia gépnek az adott szakaszon történt áthaladása után kevéssel ugyanott átment egy másik Lufhansa gép is, és semmilyen rendkívüli eseményről nem adott jelentést -
- A feltételezések:
- villám vagy több villám csapott a gépbe ( de ezek a gépek egy vagy több villám becsapódását is kibírják)
- elszabadulhatott a csomagtérben egy csomag-konténer (ez nem okozott volna azonnal tragédiát, erről a pilóták jelentést adtak volna, mint problémáról és próbálták volna megoldani)
- a gép eljegesedett (nem újdonság: abban a magasságban minden gép jegesedik, van automatikus leolvasztó, s ha az nem elegendő, a pilóta lejebb ereszkedik a géppel, hogy a jég leolvadjon)
- a gép már a levegőben darabjaira tört, de nem robbant fel ( egy ilyen gép egyik pillanatról a másikra nem törik darabjaira, ahhoz nagyon sok mindennek kell történnie előzetesen, amiről a pilóták jelentést adnak, esetleg jelzik, hogy visszafordulnak)
- a gép már a levegőben felrobbant (egy spanyol pilóta látta, amint fehér villanással hat tűzgömb zuhan az óceán felé - eddig erről nem volt szó, és eléggé képtelenül hangzik)
- egy brazil pilóta a tengeren több felvillanó tüzet látott (de csak napokkal később jutott eszébe, hogy esetleg a francia gép lehetett, rögtön a leszálláskor, vagy már a levegőből nem jelentette az eseményt)
- ezek a gépek (spanyol, brazil) kevéssel azután repültek a térségben, hogy a francia gép lezuhant, hiszen láttak bizonyos jeleket, de arról nem beszéltek, hogy különleges időjárási viszonyok lettek volna, ők maguk is gond nélkül szerencsésen megérkeztek -
- új változat, hogy állítólag a pilóta problémákról szólt valamelyik repülésirányitó állomásnak -
- új változat, hogy légnyomáscsökkenésről beszélt -
- új változat, hogy teljesen megszűnt mindenféle elektromosság a repülőn (nehezen hihető el, ez a gép túl korszerű ahhoz, hogy ez hirtelen bekövetkezzék)
- kezdetben állították, hogy kizárt dolog mindenféle terrorcselekmény - új változat: néhány napja bombafenyegetést kapott a francia légitársaság, és lehet, hogy a gépet felrobbantották -
- új változat, hogy a gép nem robbanhatott fel, amit a tengeren látható kerozin csíkkal magyaráznak (ha felrobban, elégett volna a kerozin;- mind a tíz tonna, ami még a gép szárnyaiban volt?)
A kutatórepülők megtalálták a roncsokat. Hajó még nincs a helyszínen, a tudósítások szerint, csak ezután érkezik.
Korábban azt mondták: ott, ahol a roncsokat megpillantották, a tenger öt kilométer mély és hegyvidék jellegú a tengerfenék)
Most azt mondják: 3600 méter mélyen lehet a fekete doboz, és olyan kutató francia búvárhajót visznek a helyszínre, amely hatezer méter mélyre képes merülni. Mégis azt hangoztatják, hogy lehetetlen felhozni a fekete dobozt.
Nem tudom.
Zavaros és titokzatos az egész.
Már évek óta nézem az egyik ismeretterjesztő tévén a légikatasztrófák sorozatot. Némelyik szerencsésen végződött, némelyik tragikusan. Az egyértelműen robbantástól származó katasztrófák esetében a pilóták semmilyen jelzést nem adtak. Minden más esetben a katasztrófa, az is, amikor a gép végül lezuhant, egy folyamat eredménye. Minden esetben az derül ki, hogy a végső helyzetig a gép rendkívül sok terhet, megpróbáltatást kibír, a pilótáknak többféle döntési lehetőségük és kényszerhelyzetük van. Erről kommunikálnak a repülésirányítással. Tehát a gép katasztrófája egymásra épülő hibák folyamata. Ebből következően a gép pilótái és a légiirányítás között valamiféle kapcsolat van. A dokumentumfilmek szerint többféle kommunikációs lehetősége van a gépnek, vagyis nem egyik pillanatról a másikra szűnik meg valamennyi.
E néhány szempontot figyelembe véve: igen-igen sok kérdőjel fogalmazódik meg. És ebben az esetben nem lehet, nem szabad azt a gondolatot megfogalmazni, hogy esetleg soha nem kerül elő a fekete doboz. Kissé buzgóbbnak kellene lennie a francia hatóságoknak, segítséget is lehetne kérni az Egyesült Államoktól. Ugyanis ez az egész tragédia túl rejtelemes ahhoz, hogy napirendre lehetne térni felette. Ebben az esetben a fekete dobozoknak mindenképpen, bármi áron elő kell kerülniük, hogy így tisztelegjünk az ártatlan áldozatok emléke előtt, és egyben megerősödjön bennünk az az érzés, hogy nyugodtan repülőre szállhatunk, nem rejtett műszaki hiba okozta a balesetet, nem felelőtlen karbantartás, hanem valami egészen más.
A világ elvárja, hogy a rejtély ne legyen rejtély, napvilágra kerüljön a titok.