HTML

Asperján György

Asperján György író Blog oldala

Friss topikok

  • csaba1959: Két könyvéről tudok ami megjelent: Vészkijárat bejárat, és Vetkőzzünk meztelenre.1976-ban. (2021.10.23. 14:47) Wittner Mariska erényességéről
  • Sheriff_007: @mirnyák: Ez semmilyen igazságszolgáltatás... Másrészt hogy évülhet el 20 év alatt egy ilyen brutá... (2020.12.27. 14:01) RIPORT A NÉPSZABADSÁGBÓL
  • Sheriff_007: Érintettség nélkül és úgy, hogy a gyilkosság idején még rég nem éltem is tombol bennem a düh, hogy... (2020.10.15. 14:19) Labancz Anna 42 éve halott
  • istvankalman: Egy dologban biztos vagyok: A nyomozóhatóság - különös tekintettel az elkövetés időszakára !!! -, ... (2020.10.01. 01:22) Labancz Anna gyilkosa ma 65 éves
  • Szabó Tiborné Hajnalka: @asperjangyorgy: Ez nagyon igazságtalan! Hogy lehet, hogy nem a gyilkos kapja a büntetést, hanem ... (2019.11.30. 14:40) Reménykedés

Linkblog

József Attila, 1937. december 3-a

2010.12.03. 17:13 asperjangyorgy

 

Asperján György:

 

 

 

József Attila, 1937. december 3.

 

Ama gyilkos estén kezdődött végtelen,

sohasem hajnalodó éjszakája.

Segédmunkás tolta rossz kordén kénytelen

a málladozó vályog hullaházba

s nyalábolta deszkára nagykabátba’.

Kint, s benne lett az ég örökre fénytelen.

 

Nem félt a sötétben, mely egyre tömörült.

Teste hűvösödött hulla hidegre.

Béna csönd settent, gyűlt s hált le szíve körül,

nem vacogott, bár a semmi kilelte.

Nem kereste többé fájva, sietve,

ki ő, az lett ismét, mit hozott örökül.

 

Már óvta kikezdhetetlen identitás.

Mi mindig, nem fázott a lelke, lába,

s csak azzal, mit tett, provokálta a vitát.

Háromra hűlt harminchat foknyi láza,

amint terült végérvényes halálba,

s fakult horpadt arcának halotti máza.

 

Amit ő nem, a vég mindent elrendezett,

nem izgatta többé, mekkora költő,

mért égnek a kívül nem látható sebek,

s már az sem, hogy szegényes volt a bölcső,

honnan indult s örökéletbe jött ő,

ha ennek egyáltalán értelme lehet.

 

Flóra, Illyés, a sok barát békén aludt.

Önkéntes halála is lett ügyetlen.

Megszállta a csillagtalan éj a falut. –

Már tudjuk: ő döntött végső ügyekben,

a győzők magyarázkodtak szünetlen.

A halála szégyen. Ehhez lettünk tanuk.

 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://asperjangyorgy.blog.hu/api/trackback/id/tr942490938

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nickh 2011.02.13. 19:37:04

Kedves Asperján Úr!

Most fejeztem be a Fogadj szívedbe! c. regényét, minden nap alig vártam, hogy elővehessem és folytathassam. Tanárnő vagyok, magyart és filozófiát tanítok, eddig nagyon szerettem volna hinni József Attila halálának baleset-mivoltában, de könyve az ellenkezőjéről győzőtt meg, és utána hosszú percekig csak sírtam...
Mit gondol, hogy juthatott Garamvölgyi László arra a következtetésre, hogy baleset volt? Az adatok,melyekből kiindul, ugyanazok, mint az ön által feldolgozottak, mégis egészen más irányba mutatnak.(???)

A másik kérdésem, hogy mit gondol: miért nem ismerték fel József Attila tehetségét kortársai, csak a hozzá legközelebb állók?

És az utolsó: Egy helyen írja, hogy birtokában van annak az ajtónak, melyet a Fózsef tér 11-ből szerzett meg. Nagyon becsülöm Önt ezért is, és irigylem, hogy ilyen enigmatikus tárgy a tulajdona. Én is nagyon szeretem az idő folytonosságának tárgyi bizonyítékait, és olyan helyeken lenni, melyeken megáll az idő, és forog velem a világ a múlt jelenlététől. Szegeden voltam egyetemista, utána Makón éltem két évig, tanítottam első iskolámban, és úgy róttam az utcákat, mint aki tudja, hogy Attila ott lehetett a közelben. Szobránál minden születésnapján verseket olvastunk fel akkori szerelmemmel...
Vissza a "tárgy"-hoz: nagyon szeretném látni azt az ajtót, pécsi vagyok, szívesen találkoznék is Önnel, de gondolom, nagyon elfoglalt...

Szellemi ismerőseként szeretettel üdvözlöm
süti beállítások módosítása