Egyik blogolónk, a kedves Csio küldte az alábbi kis tanulságos írást, amely az interneten kering. Mindenki vonja le belőle a maga következtetését.
Gyorstalpaló metró-ismertető kezdőknek
Matematika:
A „négyesmetró" átadásának ígért időpontja és költségei:
2004-ben 195 milliárd HuF
2005-ben 320 milliárd HuF
2006 novemberében 376 milliárd HuF
2007 májusában 485 milliárd HuF
2007 decemberében 511 milliárd HuF
Irodalom – összehasonlító elemzés:
- Madrid tartomány közlekedési és infrastrukturális tanácsadó testületének 2008. januári nyilatkozata szerint egy – természetesen a „négyesmetróhoz" - hasonló, 7 km-es metrót 3 év alatt, 96 milliárd(!) forintból tudnának elkészíteni: ez az 511 milliárdra becsült költség 27%-a!).
- Bukarest 16 kilométeres, 19 állomásos vonalat tervez építeni a „négyesmetró" költségének a feléért!
- A 2008-ban átadott lausanne-i metró öt évig épült és 14 megállója van. Az 5,9 km hosszú szakasz átszámítva „csupán" 111 milliárd forintba került.
Filozófia:
A metróberuházás indokoltságát és megvalósításának módját elejétől fogva sokan vitatták.
- A „négyesmetró" gyakorlatilag nem lesz befolyással az autóforgalomra, mert az autósok a P+R parkoló hiányában képtelenek lesznek a város külső kerületeiben leprakolni.
- A 4-es metró a tervek szerint valamikor majd eléri a Virág piacot és Újpalotát, ám erre az elkövetkezendő 20 évben(!) alig van esély.
- A metróépítést valójában csak a Szent Gellért tér és a Móricz Zsigmond körtér között indokolja a forgalom, ezen szakasz mindkét vége után a forgalmi irányok szerteágaznak, amit a villamosok sokkal inkább el tudnak osztani.
- A „négyesmetró" létjogosultsága még azzal sem magyarázható, hogy a metró modern. Ma már világszerte léteznek sokkal modernebb közlekedési eszközök, amik a vasút és a metró egyesítésén alapulnak. A 4-es metró jelenlegi terve egy ilyen közlekedési eszközzé való továbbfejlesztést távlatban is ellehetetleníti.
„Mozgásba hozzuk a várost!" / BKV Zrt. /