HTML

Asperján György

Asperján György író Blog oldala

Friss topikok

  • csaba1959: Két könyvéről tudok ami megjelent: Vészkijárat bejárat, és Vetkőzzünk meztelenre.1976-ban. (2021.10.23. 14:47) Wittner Mariska erényességéről
  • Sheriff_007: @mirnyák: Ez semmilyen igazságszolgáltatás... Másrészt hogy évülhet el 20 év alatt egy ilyen brutá... (2020.12.27. 14:01) RIPORT A NÉPSZABADSÁGBÓL
  • Sheriff_007: Érintettség nélkül és úgy, hogy a gyilkosság idején még rég nem éltem is tombol bennem a düh, hogy... (2020.10.15. 14:19) Labancz Anna 42 éve halott
  • istvankalman: Egy dologban biztos vagyok: A nyomozóhatóság - különös tekintettel az elkövetés időszakára !!! -, ... (2020.10.01. 01:22) Labancz Anna gyilkosa ma 65 éves
  • Szabó Tiborné Hajnalka: @asperjangyorgy: Ez nagyon igazságtalan! Hogy lehet, hogy nem a gyilkos kapja a büntetést, hanem ... (2019.11.30. 14:40) Reménykedés

Linkblog

A születési hely nem predesztinál

2007.10.20. 19:12 asperjangyorgy

Három egykori kortársról szeretnék szólni, valamennyien Kassán születtek: Szálasi Ferenc 1897-ben katonatiszti családból, Márai Sándor 1900. április 11-én gazdag ügyvédi családból, és Schönherz Zoltán 1905. július 25-én Galíciából bevándorolt módos zsidó családból.

Szálasiból katonatiszt lett, majd vezérkari százados, pártalapító, kedvelte a kissé átalakított Árpád-sávos lobogót, nemzetvezetőként szívesen masíroztatta alatta a legényeit. Kár, hogy nem lobogtatták akkor is, amikor a Duna-partra hajtották a zsidókat meg egyéb nem-kívánatos elemeket, és mielőtt belelőtték volna őket a jéghideg vízbe, levettették velük a cípőjüket, mert "odaát" és golyóval a fejükben valamint holtan a hideg vízben úgysem lesz rá szükségük. 1946-ban háborús bűnösként a nébíróság ítélete alapján felakasztották. Ma egyesek nosztalgiával emlegetik, és ha nem is az ő zászlajával, de azért ahhoz hasonlatossal szívesen masíroznak. Az irányt még nem tudják, pedig eléggé nyilvánvaló lenne számukra, ha ismernék a történelmet. Legalább annyira, mint egy ötödik osztályos.

Máraiból a harmincas években az egyik legsikeresebb és legtöbbet kereső polgári író lett. Napra pontosan öt évvel volt idősebb József Attilánál, és annyira értett az irodalomhoz, hogy nem tartotta semmire fiatalabb kortársát. Olyan mélyre sem ereszkedett - a közelségében lakó Kosztolányi Dezsővel szemben -, hogy tegeződjék a ferencvárosi proli gyerekkel. 1945 után minden módon szabadulni akart a hazájából és a hazájától, míg olyan zseniális költő, mint például Szabó Lőrinc, itthon akart maradni, megélni a maga és nemzete sorsát. Márai végül Révai József hozzájárulásával kiment a szabad világba. Nem volt könnyű az élete. De az itthon maradtaké sem, akik minden ellenére és mellett örökéletű műveket teremtettek, elegendő, ha a Máraival egy évben született Szabó Lőrincet említem. Igaz, ő nem olyan jómódú családban látta meg a napvilágot, mint az Egy polgár vallomása című remek regény finnyás alkotója.

Márai irtózott a kommunistáktól, bizonyára joggal. Végül aggastyánként úgy döntött, hogy öngyilkos lesz. Napjainkban az általam nem sokra becsült A tyertyák csonkig égnek című műve meghódította Európát.

Sczönherz Zoltán "rohadt, büdös kommunista" lett, talán azért is, mert zsidónak született, és mivel Magyarország függetlenségéért küzdött, az egyesek által napjainkban oly szelídnek talált Szombathelyi Ferenc - Horthy vezérkari főnöke, az újvidéki mészárlás irányítója - bábáskodása mellett a katonai bíróság halálra ítélte. A család kegyelmi kérvényét Szombathelyi elutasította, és Schönherzet 1942. október 9-én reggel nyolc óra tíz perckor felakasztották a Margit körúti katonai fegyház udvarán.

Családját Auschwitzba deportálták. Apját, Schönherz Húgót ettől megkímélte a sors, illetve a halál. Nem tudott beletörődni nagyreményű fia csúfos halálába. Az állandó lelki gyötrelembe belapusztult. Schönherz felesége, Ungár Márta, gazdag zsidó ügyvédi családból származott. Prágában ismerkedtek meg, közösen beléptek a legális cseh kommunista pártba, a Felvidék Magyarországhoz csatolása után Schönherzet üldözték, Mártát letartóztatták, az alagi csendőrlaktanyába vitték, és vallatás gyanánt hároméves fiát a csendőrnyomozó a lábánál fogva fejjel lefelé kilógatta az ablakon, az édesanyát pedig felszólította, hogy vagy beszél vagy elejti a gyereket. Márta beszélt. A férje ezt soha nem tudta neki megbocsátani, igaz, nem ismerte a körülményeket, amelyek szóra bírták a feleséget. Őt és családját, valamint Schönherz akkor hatéves, György nevű kisfiát is bevagonírozták. Mindenki a gázkamrában végezte. Egyedül Schönherz húga, Klára jött haza. Továbbra is Kassán élt és ott halt meg.

Schönherzre nagy sors várt: a villamosmérnöki karon végzett, felesége az ügyvédin. Nyelveket beszéltek, szuper intelligensek voltak, külföldi kapcsolatokkal rendelkeztek. Várták őket Angliában vagy Amerikában. Szép életet élve komoly karriert futhattak volna be, de az volt a "mániájuk", mint annyi más értelmiséginek akkoriban, hogy tenni kell valamit a hazáért, a fasizmus ellen, az emberi értelem megmentéséért. Mint sokan mások, ezt a kehetőséget, mint említettem, Shcönherz nejével együtt a kommunisták oldalán kereste.

Ügyesen bujkált, de Schweinitzer rendőrsége is ügyes volt, különösen Wayand főfelügyelő. Letartóztatták, megkínozták.  Bajcsy-Zsilinszky Endrétől kezdve sok prominens személyiség állt ki mellette, de a kivégzését a német nagykövet kifejezetten elvárta a harcoló ország biztonsága érdekében. Ezért aztán egyenesen Szombathelyi katonai bírósága ítélkezett fölötte.

A család elbúcsúzott tőle október 8-án este. A felesége nem lehetett jelen, mert nem hagyhatta el kijelölt lakóhelyét, Kassát. Még ilyen rendkívüli esemény miatt sem. A mártír, aki úgy egyébként a mai szüóhasználattal élve "rohadt, szemét kommunista", ráadásul még "büdös zsidó" is, a család távozása után szép kerek, hihetetlen nyugalomról áruljodó betűkkel, rezdületlen sorokban búcsúzott feleségétől: "Búcsúzok tőled és Gyuritól. Visszaemlékszem sok szép dologra, ami közös volt. Prága, Szilézia, a brünni látogatás, Prága VII, Pilsen, Kassa st. stb. Levelem végén azonban nem érzékenyülök el szentimentálisan. Kívánom neked, hogy helyes úton haladj és még sok boldogság érjen az életedben. Én magam töreltelnül állok itt, mint egész életemben. Így is halok meg. Üdvözöld a barátaimat. Szeretettel ölel mindnyájatokat Zolitok."

Schönherz Klára élettársa, Löffler Béla szobrászművész, aki korábban a Horthy hadsereg századosa volt, személyes találkozásunkon azt mondta: "Nagy hülye volt ez a Zoli. Elmehetett volna, élhetett volna szépen, békességben a tüneményes megjelenésű és okos feleségével, csodás fiával. De ő meg akarta váltani a világot."

Mint annyi mindenki másnak, ez Schönherznek sem sikerült.

A magyar vértanúk között volna a helye, de onnan a rendszerváltás után minden "rohadt, mocskos" kommunistát kitiltottak. A róla elnevezett utcákat visszakeresztelték korábbi nevükre. Schönherzről születése 100. évfordulóján a kutya sem emlékezett meg.

Neki már mindegy. Neki már nem fáj a hiábavaló áldozat.

De mi lesz így belőlünk, mai magyarokból?

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://asperjangyorgy.blog.hu/api/trackback/id/tr62202309

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tomaji Attila 2007.12.27. 19:23:56

Kedves Asperján György!
Azt írja,hogy Márai "Napra pontosan öt évvel volt idősebb József Attilánál,és annyira értett az irodalomhoz,hogy nem tartotta semmire fiatalabb kortársát."Ehhez a cinikus és igaztalan mondathoz csak annyit tennék hozzá,hogy kérem,olvassa el MS A költő sírja c.írását(Magyar Hírlap,1942.05.09.,Írók,költők,irodalom,2002),persze csak akkor,ha (pre)koncepcióján változtatni kíván.Addig is hadd idézzek MS cikkéből részleteket: "JA a kortársak között egyik legjelentékenyebb költőnk volt;igen,csak az idő tudja eldönteni,nem volt-e az elsők között." "Jól ismertem JA-t,zsenijét,tiszta lelkét..." "Angyali lény volt ez a költő,embernek is,írónak is a legtisztább." "A díszsírhelyre(...)sokáig szórják majd a virágokat az emlékezők.Sokáig,amíg magyarul olvasnak."

Kérem, tisztelje meg József Attilát, Márait és önmagát azzal, hogy igényesebb szöveggel lép a színre, Tomaji Attila

asperján 2007.12.27. 20:19:06

Tisztelt Tomaji Attila,
tény, hogy Márai Kassán 1900. április 11-én született, és J. A. pedig Budapesten 1905. április 11-én, vagyis pontosan öt évvel Márai után.
Ezen kívül még nagyon sok tény van. Márai fennkölten mindvégig magázódott J.A-val, miközben Kosztolányi olyan "mélyre" ereszkedett, hogy tegeződött vele. De ez nem jelent semmit, csak mondom. Tény az is, hogy Márai nem volt hajlandó kritikát írni a nagyon fájról, mert nem tartotta - akkor még!!! - olyan nagy költőnek J.A-t. Sőt, egyáltalán nem volt hajlandó róla írni, pedig J.A. dedikált kötetet küldött neki. Márai 1936. december 31-én az alábbi levelet küldte - kritika, nyilvános vállalás helyett: " Kedves József Attila, versei gyönyörűek. Köszönöm a kötetet híve Márai Sándor" Azután az is tény, hogy a halálbüntetés elleni röpirat kapcsán Márai nem volt hajlandó aláírni azt az ívet, amelyben támogatásáról biztosította volna J.A-t. De sok egyéb apróságot idézhetnék még, ami rendszerré állt össze. Az ön által idézett 1942-es írás már egészen más helyzetben jelent meg: J. A. halála után öt nap alatt ötven cikk jelent meg, három hónap alatt ötszáz. Hirtelen mindenki felfedezte, hogy zseni volt, miként a jó szemű Márai is. J.A. életében viszont soha semmiben nem támogatta zseniális kortársát, pl. egy hervadt, elismerő szavakat is tartlamzó kirikára gondolok. J. A. nem azért küldte a kötetet, hogy - mint egy dilettánsnak - magánlevélben megkapja a semmitmondó elismerést, hanem azért, hogy Márai a kétségtelen elismertségével és tekintélyével támogató kritikát írjon valahova. Hiszen Márai írását bármelyik lap szívesen fogadta volna. J. A. halála után öt évvel már csak Németh László élt abban a megváltoztathatatlan tudatban, hogy J.A. dilettáns volt. Még a szélsőjobbodali sajtó is zengett az elismeréstől. És Márainak ez a cikke kevéssel az újratemetés előtt jelent meg. Igen, Márai Sándor akkor már semmit nem kockáztatott az elismeréssel.
Természetesen nem akarom Önt semmiről meggyőzni, csak felhívnám szíves figyelmét a tények egy részére, mielőtt cinikusnak és igazságtalannak minősíti a mondataimat. Márai, sajnos, nem volt nagy író. Jó író volt, de nem volt nagy író. Legmaradandóbb műve az Egy polgár naplója, ami nagy élmény volt számomra. Ha teheti, feltétlen olvassa el. Rendkívül érdekes, szociográfiai hitelességű képet nyújt a korabeli kassai polgári életviszonyokról. És a naplóit is szeretem. De egy napló nem életmű, csak Széchenyi estében, aki bár németül írta a naplóját, nagy író volt, mert eredetien látott, gondolkodott és ítélt, még akkor is, ha szinte mindenben, vagy mindenki megítélésében kissé hibázott. Örülök, hogy szereti Márait, de szeresse az igazságot is, vagy miként J. A írta: "az igazat mondd, ne csak a valósit". Köszönöm, hogy írt a blogomba. Boldog újévet kívánok. Üdvözli Asperján György

helax 2011.01.07. 10:11:51

Tisztelt Asperján Úr,

„az volt a "mániájuk", mint annyi más értelmiséginek akkoriban, hogy tenni kell valamit a hazáért, a fasizmus ellen, az emberi értelem megmentéséért”

Én nem vagyok szakértő, hiányosak az ismereteim, de érdeklődő vagyok és máshol ezt olvasom:
Sczönherz Zoltán „egyetemista volt, mikor Prágában a munkásmozgalom tagja lett.”
Tehát maximun 1928-at írhattak. Hol volt ekkor M.o.-on „fasizmus”, ami ellen küzdeni kellett – külföldről?
Köszönettel: Hegedüs Lea

helax 2011.01.07. 10:33:44

Még valami.
Talán inkább a kapitalizmus elleni szenvből lépett be a munkásmozgalomba. Ma már tudjuk, hogy a kapitalizmus (liberalizmus) és a kommunizmus (bolsevizmus) egy tőről fakad. Mindegyik világuralomra törő, a nemzeti értékeket és érdekeket romboló parazita rendszer.

A város és a csillagok 2011.04.17. 16:21:06

@helax:
Ha a "kapitalizmus (liberalizmus)világuralomra törő, a nemzeti értékeket és érdekeket romboló parazita rendszer", akkor mérhetetlenül érdekelne, hogy te milyen rendszerben tartanád kívánatosnak élni.

Netán diktatúrában? Szocializmusban? Királyságban? Vagy pedig?
Most is "kapitalizmusban" élsz, ami tudtommal a jogállam gazdasági alapja. A liberalizmus nélkül pedig még most sem lennél polgár, hanem jobbágy (vagy nemes? esetleg erre áhítozol?)

Tényleg érdekelne, miféle rendszer jó szerinted. Megtisztelnél azzal, hogy kifejted? Hátha tanulok valami újat.:)

helax 2011.04.17. 17:29:50

@Siegelindee: Köszönöm a kérdést. Emailben is megkaptam, ezért válaszolok egyszerre. Amilyen időtávok itt a hozzászólások között vannak (2007, 2011, majd három hónap)tényleg még rendszerek is dőlhetnek meg addig.
--------------------
Én úgy tudom, demokráciában élünk (talán ez az egy, amit mindenki szívesen hajtogat mostanában).
Ez tán a legigényesebb, és persze legfinomabb szabályozást igényli, mert a legsérülékenyebb is.
Ezért polgáraitól bizonyos fejlettséget követel.
Legfőképpen erkölcsi értelemben.
Lehet áldemokrácia is (talán az van), mint ahogy a liberalizmusnak is egy különös formáját éltük meg az elmúlt húsz évben, és ez nem hasonlít arra a klasszikus formára, ami a jobbágysorból kiemelte az embert. Egy másfajta szolgasorsot hozott el sok embernek, miközben kitermelte a maga haszonelvű, gátlástalan, korlátlan és szabados elitjét. A mai liberálisok nem védik Kossuth, Petőfi szellemét, hanem külföldi utilitarista filozófusok, neoliberális közgazdászok, monetáris pénzemberek az isteneik.
Ez csak az én véleményem és tapasztalatom.
A te szabadságod rögtön ott végződik, ahol az az ő
terebélyükbe ütközik.
Első az ember, míg nem okoz kárt embertársainak.
Aztán a család, míg nem károsítja a társadalmat.
Majd a haza, mely nem támadja a világot.
Végül hívő embernek az Isten, kit mindig maga elé kell helyezni.
Nem tudom, mit tanulhatnál tőlem. Sokszor én sem tudom, pontosan mit akarok, de hogy mit nem szeretnék, azt rögtön látni szoktam. Ugyanis nemzetszeretetet lehet hazudni, azonban a nemzet gyűlöletét ép ember miért hazudná. Népszerűségből?
Köszönöm a reagálást. Üdvözlettel.

asperjangyorgy 2011.04.17. 17:43:17

T.Siegelindee!
Nem tudom, honnan ismerjük egymást és mikor tegeződtünk össze. Így maradjunk csak a másik tiszteletét kissé jobban kifejező magázódásnál. Az ön által idézett sablonos mondatot a kapitalimusról nem én írtam hanem egy helax nevű hozzászóló, pontosan az ön hozzászólása előtt. Tehát egy ilyen mondatot a szememre hányni - bizony elég nagy csúsztatásnak tetszik. Fukuyama, a nagy filozófus azt írta: a polgári demokrácia az emberi fejlődés és így a földi civilizáció vége. Talán nem, legalábbis reménykedjünk ebben. És ha mégis, nem fog sem az én, sem az ön életében bekövetkezni a társadalmi kataklizma.
Hogy milyen rendszerben szeretnék élni? Én kicsi gyermekként éltem már 1945 előtt is, állami gondozottként, vagyis nem a legjobb oldalon állva. Éltem 1945-49 között, amikor - minden zűrzavar ellenére - még nem dőlt el, hogy végül is itt ki fog diktálni. Sok pozitívuma is volt annak a korszaknak, legalábbis szellemileg, de mondhatom, gazdaságilag is. És éltem Rákosi valamint Kádár idejében, és megjártam a hadak útját 56 után, amikor internáltak, mert a Corvin közben harcoltam. És persze megadatott, hogy az 1990-es rendszerváltás után is éljek. Én soha sehol senkinek nem nyaltam, nem voltam kivételezett, mindig azokkal egy kenyeret ettem - fiatal vasesztergályosnként is -, akiknek a kenyér kisebb és keserűbb fele jutott.
Nem tudom önnek meghatározni, hogy milyen rendszerben szeretnék élni, mert talán még fel sem találta az emberiség. Hogy nem teremtette meg, az biztos. Általánosságban szólva olyanban, amely a jelenleginél sokkal igazságosabb minden polgárához, a fiatalokhoz is és a nyugdíjasokhoz is, vagyis mindenkihez, aki egy adott ország polgára és gyermeke. Remélem, ön is ilyen rendszerben szeretne élni. Ha nagyon erőszakolja a választ, akkor azt mondom: talán Periklész demokráciájában szívesen éltem volna, bár lehet, hogy közelről - ismerve Periklész bukását és végül az egész demokratikus görög államforma csődjét - az sem volt olyan rózsás, mint amilyennek innen és utólag látszik.
Kérem, legyen türelmesebb embertársai iránt. Kedvelje őket akkor is - legalább az alapvető tiszteletet megadva -, ha személy szerint nem túl szimpatikusak önnek. Üdvözli Asperján György

A város és a csillagok 2011.04.24. 16:06:19

@asperjangyorgy:
Tisztelt Asperján György!

Bocsásson meg, de ha egy kicsit figyelmesebben olvasta volna el a hozzászólásomat, akkor észrevette volna, hogy én nem Önnek, hanem HELAX-nak válaszoltam, őt tegeztem le (a kommentelők szokták egymást tegezni, Helax nem is nehezményezte ezt) és TŐLE kérdeztem meg, hogy milyen rendszerben szeretne élni. És ő válaszolt is nekem, kedvesebben és higgadtabban, mint ahogy én írtam neki. (Szégyelltem is magam utólag a pikírt hangvételért.)

Tehát én éppen hogy EGYETÉRTETTEM az Ön cikkével és az ÖN álláspontját próbáltam (a magam szerény eszközeivel) támogatni. (Bár természetesen Önnek nincs arra szüksége, hogy egy egyszerű, félművelt háziasszony támogassa a nézeteit.)

Kérem szépen, olvassa el újra a kommentem elejét és vegye észre, hogy az nem Önnek szólt, ott van az elején Helax neve.

Egyébként teljesen véletlenül rábukkantam a könyvtárban a Labancz Anna-könyvére, épp most olvasom és mondhatom, lebilincselően izgalmas. Főleg az, ahogy Labancz Anna lelki életét leírja...nem is tudom, egy férfi hogy tudja magát így beleélni egy fiatal lány lelkivilágába.

Ezt nem hízelgésből írtam, hogy jobb véleményre hangoljam magam iránt, csak éppen így gondolom.

Úgyhogy kérem Önt még egyszer, hogy vegye észre, nem Önnek szólt a komment. Helaxtól pedig bocsánatot kérek a gúnyos stílusért.

Üdvözlettel:
Siegelinde

FairyFeller 2011.04.26. 15:47:36

@asperjangyorgy:

Kedves György,

"a születési hely nem predesztinál", ha megengedi azt mondanám, erre többek közt Ön is a legjobb példák közé tartozik. Azt mondhatom, hogy a blogját való látogatása, a műveit való olvasása során jól megismerhettem Önt.
Ami legutóbb itt a blogján, illetve a Kiáltás a Mindenségbe c. új verseskötetének olvasása kiderült számomra az olyan megdöbbentő volt, hogy eleddig még reagálni sem voltam rá elég összeszedett. Ön több verset ír édesanyjáról, hozzá fűződő viszonyáról, érzelmeiről. Arról, hogy édesanyja fiatal lányként, felelőtlenül lett nem várt módon várandós Önnel. A többi körülmény ismeretében nehéz Juliannát édesanyjának nevezni. Nehéz még leírni is mindezt, még nekem is, akinek százszor is ideálisabb gyermekkora volt. Fiatalon, éretlenül, szégyent érzett és Önre, a jövevényre haragudott, büntette, mikor még egyek voltak, öngyilkosságot követett el. De egy magasabb erő úgy akarta, hogy Ön megszülessen. De ezzel korántsem ért véget a kiütéses erejű csapások sora. Ilyen érzelmi teher mellett, vagy akár csak ezek felének hatására a legtöbb gyarló ember sohasem volna képes igazán talpra állni. Ön mégis sokra vitte! Sokkal többre, mint hogy csak egy példát említsek, Lázár János úr, akit minden bizonnyal ma sem az emberi értéke szerint ítélnek meg (sőt, ő maga sem másokat...). Ezt nem lehet elvitatni, erre bizonyítékok vannak. A művei sokkal többre volnának érdemesek, sokkal többek figyelmére volnának méltóak. Csak hogy igaza van, még ha nem is Ön és nem is így fogalmazott, de a kultúra és a moralitás ma sokkal, de sokkal komolyabb válságban van, mint a gazdaság.
Ön erős, kiváló, művelt, képzett és ha bár nem is eléggé méltányosan, de elismert ember.
Őszintén gondolom. Azt is, hogy bár én személyesen irodalmilag (nem csak Önhöz képest) egy analfabétának számítok (és rengeteget be kell pótolnom ezen a téren és tervezem is) a Kiáltás a Mindenségbe című versekötete (nem beszélve a Labancz Anna gyilkosságról, vagy a Jézus és Júdás aktájáról - amelyeket mind mérhetetlenül értékes alkotásoknak tartok a kategóriájukban) olyan szellemi élményt jelent számomra (és ez kissé extrém összehasonlítás lesz), mint amelyet legutoljára 2009 decemberében jelentett számomra a Queen & Paul Rodgers albuma: a "Cosmos Rocks".
Magyarázatra szorul, a Queen gitárosa, Brian May nem mellesleg csillagász doktor (annak idején társszerzője volt a "Bumm: a világegyetem átfogó története c." könyvnek). Az album koncepciója nagyban épít erre az "átfogó", az egyetemes univerzum szinte elképzelhetetlen összefüggéseire, végtelen és magasztos céljaira. Természetesen ez csupán egy érzés, egy első sorban zenei alkotáshoz. Az Ön versei ezt számomra mintegy kiegészítik, amikor egyetemes, átfogó és magával ragadó gondolatait, érzelmeit, szempontjait kifejezésre juttatja. Itt arra gondolok, hogy számos versében a világmindenség a kozmosz mintegy alapvető tényező, amiben mi emberek, mint a porszemnél is kisebbekként és "súlytalanabbakként" létezünk.
Ezzel nem akartam összefoglalni a kötetét, hiszen egy részről én nem vagyok erre alkalmas alany, ugyanakkor még nem olvastam végig, mert a vonaton utazás és verseinek olvasása közben sok esetben hosszasabban is elgondolkozom.
Az egyik verse a kötetből, a: "Húsz év múlva" című, amely néhány hónappal ezelőtt az egyik blogbejegyzéseként is szerepelt.
Kedves György, szabad azt feltételeznem, hogy eme versének megírására az én kommentjeim is hatással voltak...?

Még mielőtt kifelejteném, az Ön életében valóban különösen meghatározóak a nők. Én úgy látom, hogy Ön különösen érzékeny a nőkkel kapcsolatban.
Bizonyára ebben nagy szerepe van édesanyjához (mégis így írom) fűződő érzelmeire, gondolataira. Ön a nőkhöz mindennek ellenére ragaszkodik, megértő (a verseiben is), különösen együtt érző és a nők sérelmeit sokszor a magáévá teszi.
Így látom Labancz Annával, Horák Nórával, a "Megaláztatás" c. bejegyzésében szereplő kislány áldozattal | asperjangyorgy.blog.hu/2009/11/26/megalaztatas_1 | akivel különösen is együtt érző volt, hiszen az agresszorok áldozata nem csak egy érzékeny gyermeklány, hanem ráadásul még árva is volt és ő emberi méltóságát Önnel ellentétben, talán egy életre "eltiporta" az, amit vele tettek a gonosz eszközéül választottak).
És még sorolhatnám, a lista korántsem volna teljes.

Ha mindezt jól látom, akkor ez talán részben megválaszolja T. Siegelindee észrevételét is.

FairyFeller 2011.04.27. 00:34:24

Ha Horák Nóra Gyöngyöspatára született volna: avagy összefüggés Kiskunlacháza és Gyöngyöspata között - RENDKÍVÜLI CÍMBEJEGYZÉS

Nem hivatalos, de az Indexnél megbízhatóbb interneten rakétasebességgel terjedő információk szerint patai cigányok tucatszoros túlerővel (az információk szerint több tucat cigány támadt vasvillákkal és vascsövekkel felfegyverkezve 4 fegyvertelen magyarra) támadtak CIVIL ruhás magyar járókelőkre a településen. Állítólag súlyosan bántalmazták őket, nyílt kézcsonttörést okoztak az agresszorok. Volt köztük olyan, aki fel sem tudott kelni. A rendőrök állítólag azért nem tudták megakadályozni a terrorakciót, mert éppen egy másik balhés cigány bandával foglalkoztak egy másik utcában. Mire odaértek, az áldozatokat már összeverve találták, talán az életüket még sikerült megmenteni!

Kérem szépen, azért céloztam az Index friss cikkének fenntartásokkal való kezelésére (amelyet most nem is linkelek), MERT A HATÓSÁGOKNAK JELENLEG ÉPP OLYAN VÉRESEN KOMOLY (!!!) ÉRDEKE FŰZŐDIK AHHOZ, HOGY NE DERÜLHESSEN KI AZ IGAZSÁG, MINT AMILYEN FONTOS VOLT AZ A HORÁK NÓRA-ÜGYBEN, VAGY A DUNAÚJVÁROSI -LACHÁZÁHOZ KÖZEL TALÁLHATÓ, KVÁZI A HORÁK NÓRA-ÜGGYEL EGY AZ EGYBEN MEGEGYEZŐ JELENTŐSÉGŰ- VÍG ALEXANDRA ÜGYBEN, VAGY ÉPPEN A WEST-BALKÁN ÜGYBEN, AHOL IGENIS VOLT SZEMTANÚ, TÖBB, IS KÖZTÜK A HATÓSÁGIAK RÉSZÉRŐL, DE SAJNOS NEM SIKERÜLT ŐKET NYILVÁNOSSÁG ELÉ ÁLLÍTANI, MERT ŐK VALÓBAN FÉLTEK A KÖVETKEZMÉNYEKTŐL...

AZ INDEX MÁRIS MENTEGETI A CIGÁNYOKAT, HOGY EGÉSZ NAP ŐKET PROVOKÁLTÁK (PERSZE, AMIKOR EGÉSZ NAP OTT VAN A RENDŐRSÉG), EGÉSZ NAP FEGYENETTÉK ŐKET (A CIGÁNYOK EZT ÁLLÍTJÁK, CSAK AZ AZ ÉRDEKES, HOGY ERRŐL -VALAMIÉRT, NEKEM VAN EGY TIPPEM- NEM SZÁMOLTAK BE HIVATALOSAN A JELEN LÉVŐ TÖBB TEMÉRDEK ZSARU EGYIKÉNEK SEM), A CIKKÉBEN A CIGÁNYOK ÁLLÍTÁSAIRA ALAPOZ, OLYANOKAT ÍRVA, HOGY: PISZTOLYOKAT MUTOGATTAK A ROMÁK FELÉ A TEREPRUHÁSOK, STB-STB...

VAGYIS AZ TÖRTÉNT ÉS TÖRTÉNIK, HOGY AZ AGRESSZOR, VALÓBAN GARÁZDA, VALÓBAN -EZÚTTAL REFLEKTORFÉNYBEN- TERRORIZÁLÓ CIGÁNYOKAT MENTEGETI A SAJTÓ, MIKÖZBEN AZ ÁLDOZATOK -HOVATOVÁBB- MEGINT MAGYAROK.

NA KÍVÁNCSI LESZEK! ITT A HATÓSÁG NEM FOGJA TUDNI MEGCSINÁLNI AZT, AMIT A HORÁK NÓRA-ÜGYBEN, A VÍG ALEXANDRA-ÜGYBEN (TAVALY EGY 16 ÉVES DUNAÚJVÁROSI LÁNYT MEGKÉSELTEK, FOGAIT KIVERTÉK, HOLTAN TALÁLTÁK MEG EGY ERDŐS RÉSZEN...), VAGY A WEST-BALKÁN ÜGYBEN (AHOL IGENIS VOLT KÉSELÉS, VOLT SZEMTANÚ, ELÉG HA CSAK VALAKI SZADAI TAMÁS, AZ EGYETLEN NYILVÁNOSSÁG ELÉ ÁLLÓ SZEMTANÚ ÁLLÍTÁSAIT VIZSGÁLJA, AZ -EGYKOR RENDŐR- BIZTONSÁGI ŐRREL VEREKEDŐ KÉSELŐRŐL, AKIT LÁTOTT, ILLETVE A KÖZELBEN EGY KB. "7 CENTIMÉTERES", VÉRES, ÖSSZEHÚZÓDOTT VÁGÁSRÓL AZ EGYIK ÁLDOZAT, KADOSA KINGA OLDALÁN...).

NEM FOG MENNI A SZERECSENMOSDATÁS! KI FOG DERÜLNI, HOGY AZ TÖRTÉNT ÉS TÖRTÉNIK, AMI SEJTHETŐ VOLT. A CIGÁNYOK AZ AGRESSZOROK, A MAGYAROK AZ ÁLDOZATOK GYÖNGYÖSPATÁN. MOST MÉG PRÓBÁLKOZNAK ELHAZUDNI A DOLGOT, HOGY NEM IS ÚGY VAN AHOGY.
DE LE FOGNAK LEPLEZŐDNI ÉS A KORMÁNY MOST EGY SARKALATOS PONTHOZ ÉRKEZETT A HELYZET KEZELÉSÉT ILLETŐEN.
ÚGY FOG E ELJÁRNI, AHOGY ILYENKOR PÉLDÁUL A CSEHEK, VAGY A SZLOVÁKOK SZOKTAK, VAGY PEDIG ELINDUL AZON AZ ÚTON, AMELY ELŐIDÉZTE, HOGY A GAZDAG, KIVÁLÓ FINNORSZÁGBAN A RADIKÁLISOK KERÜLTEK KORMÁNYRA A KORÁBBI LIBERÁLIS POLITIKAI DEVIANCIA EREDMÉNYEKÉNT.
VÉLEMÉNYEM SZERINT A KORMÁNY VÉGÜL RÁKÉNYSZERÜL ARRA, HOGY A NYÍLTAN ETNIKAI, RASSZISTA AGRESSZIÓT KÖNYÖRTELENÜL LEVERJE ÉS RENDET TEGYEN. NEM CSAK GYÖNGYÖSPATÁN, HANEM AZ EGÉSZ ORSZÁGBAN. HA A FIDESZ-T NEM LEHET PARLAMENTÁRIS ÚTON RÁVENNI AZ ÍGÉRETE BETARTÁSÁRA, CSAK IMIGYEN, AKKOR AZT KELL MONDANI, HOGY MÉG JÓT IS TETT RICHARD FIELD ÉS AZ LMP MAGYARORSZÁGGAL.

(RICHARD FIELD 1 HÉTTEL HÚSVÉT ELŐTT SZERVEZTE MEG A PATAI ROMÁK ÜDÜLTETÉSÉT A VÖRÖSKERESZTET MEGBÍZVA A LEBONYOLÍTÁSSAL - ÍGY TERMÉSZETESEN ALAPTALANOK AZOK A VÁDASKODÁSOK, HOGY A ROMÁK A VÉDERŐ NÉHÁNY TAGJÁTÓL VALÓ FÉLELMÜKBEN "MENEKÜLTEK" EL GYÖNGYÖSPATÁRÓL, MÉG AKKOR SEM, HA EGYESEK, PÉLDÁUL RICHARD FIELD, AZ LMP ÉS ELSŐ SORBAN NÉHÁNY CIGÁNY EZT HAZUDJÁK)

HA A CIGÁNYOKNAK (EZT A GÖRÖG EREDETŰ KIFEJEZÉST NEM FELTÉTLENÜL A ROMA SZÁRMAZÁSHOZ RENDELEM HOZZÁ) NEM TETSZIK, HOGY BE KELL TARTANI A TÖRVÉNYEKET, HA NEM TUDJÁK VÁLLALNI AZ EGYÜTTÉLÉS LEGALÁBB ELÉGSÉGES FELTÉTELEIT, AKKOR NYUGODTAN MENJENEK MÁS, BEFOGADÓ, (MÉG) LIBERÁLISABB ORSZÁGOKBA, IGAZ EURÓPÁBAN EGYRE KEVESEBB ILYEN VAN...AMERIKÁBAN -AZ ÉLETMÓDJUK FOLYTATÁSA MELLET- ROSSZABB SORUK VOLNA (DE AZÉRT BIZTATOM ŐKET!!!), ESETLEG A -JÓ MESSZI TÁVOLRÓL (AHOGY A RÓZSADOMBIAK)- LIBERÁLIS -ÉVENTE KB. 400 EZER BEVÁNDORLÓT BEFOGADÓ, POLITIKAILAG 40%-BAN LIBERÁLIS- KANADA MAJD BEFOGADJA "A ZÁMOLY ÓTA MENEKÜLŐ TÍPUSÚAKAT", DE VALÓSZÍNŰBB VERZIÓ, HOGY ÚJRA BEVEZETI MAJD A VÍZUMOT, TERMÉSZETESEN MINDEN MAGYAR ÁLLAMPOLGÁRRAL SZEMBEN...

FairyFeller 2011.04.27. 23:59:52

@FairyFeller:

Ha Horák Nóra Gyöngyöspatára született volna II.

Interjú az áldozatokkal: barikad.hu/cig%C3%A1nyterror_-_n1_h%C3%ADrad%C3%B3-20110427 (video riport)

Elmondásuk szerint az utcán szembe (az -eddig- közzétett térfigyelő kamera felvétele ezt igazolja, bár a verekedés nem látszik rajta, egy 'elsőbbségadás kötelező' kresz-tábla éppen arra az utcára vonatkozik, amerre az egyikük -szembe- elindult, majd társai követték) jöttek velük több tucatnyian, felfegyverkezve.
Azt állítólag tisztázták, és Pintér is kijelentette, hogy -mily meglepő- a cigányok támadtak. Bizonyosan kell lennie másik videofelvételeknek is, amelyeken az elkövetők is látszanak, mert ezen [ www.youtube.com/watch?v=vCSsmIKylC0 ] gyakorlatilag csak az a férfi és társai láthatóak, akiket néhány másodperccel később összevertek, amikor AZ UTCÁN SZEMBEkerültek a felfegyverkezett garázdákkal.
Jobban tették volna, ha elmenekülnek.

Keselyőbérc 2011.04.28. 09:45:10

Kedves FairyFeller!

Csak az nem látja, hogy mi folyik hazánkban, aki nem akarja, vagy szellemileg korlátolt! Nincsen olyan polgárőr, aki magától verekedést kezdeményezne többszörös túlerőben levő felfegyverkezett cigánybandával szemben. Még öngyilkos jelöltek sem szívesen választanák ezt az utat! A helyi romák élete megváltozott kissé, mióta a figyelemfelkeltő járőrözés tart. Fokozott rendőri jelenlét, polgárőrök járkálása, folyamatos tudósítások a faluból, ajándékutazás Csillebércre. Pedig a rendőrök, és polgárőrök valamennyiük biztonságát fokozták ezekben a napokban. Az egyetlen valós ok, amit ebben a helyzetben fel lehet említeni, az a félelem.
A romák egyszerűen valami miatt félnek az egyenruhásoktól. Hogy emögött a félelem miatt mi lakik, nem tudom biztosan. Végül is annyi mindentől félhet az ember. Én például félek a kígyóktól, és a nagy magasságot sem szeretem.
Mások félelmei egyéb dolgokon alapulnak. Esetemben nincs gond, ha nem látok kígyót. Gondolom, ugyanígy vannak a romák az egyenruhásokkal. Egyszerű megoldást kerestek, megpróbáltak néhányat agyonverni közülük, és hogy ez nem sikerült, az nem rajtuk múlott! Könnyen belátható, hogy nem a helyes utat választották, annál is inkább, mert ezidőtájt csak úgy hemzsegtek a rendőrök Gyöngyöspatán. Elérhető lett volna a törvényes segítség bárki ellen!
Az események tükrében tudhatjuk, hogy részükről nem a védekezés, hanem látványos támadás volt a cél! Valószínűleg a megelőző ellencsapás taktikát más országok politikájából merítették, nem törődve annak helytelen, és hamis ideológiájával.
Mellesleg nem tudom, hogy ki örülne egy nagy pofonnak, amit azért kap valakitől, mert a jövőben esetleg bántalmazhatná az illetőt. Én úgy tartom helyesnek, hogy a szankciók a tett elkövetése után következzenek. Pusztán vélelmek, és félelmek miatt nem kellene ítélkezni.
Eljutottunk odáig, hogy a valós társadalmi problémák rendezése helyett ruhaviseletekről hoznak törvényeket, és a bűnöző hordák ellen fellépő civil mozgalmakat tetteiktől függetlenül ellehetetlenítik! Ezek után a törvényalkotó ajánlásokat is tehetne, hogy milyen a közterületen viselendő ruházat, és elő is írhatná az engedélyezett ruhadarabok kötelező viselését.
Elég nevetséges volna, ha ez lenne a jövő útja, a divatszakma pedig rögtön le is áldozna. Amennyiben mégsem az öltözékkel van a baj, akkor talán nevén kellene nevezni a dolgot!
A lényeget nem is kell távol keresni, és nem is bonyolultak az összefüggések. Az egész mögött nem a rasszizmus, nemzeti szocializmus, fasizmus, netán proletár internacionalizmus bújik meg!
A fenti ideológiákat a megvádoltak nem vallják sajátjuknak, többségük elmondani sem tudná, mit is jelentenek ezek a bélyegek.
A társadalmi feszültség abból keletkezik, hogy míg többségünk éhbérért dolgozik, egyre romló feltételek között, addig sokan mások felrúgva minden normát, gátlástalanul élősködnek. Nem elég, hogy felélik a segélyeket, jövedelem-kiegészítésként egyre többször, és egyre agresszívebben támadják az értékteremtőket.
Főképp vidéken a helyzet lassan tarthatatlanná válik. Mindennaposak a betörések, rablások. Egyre gyakoribbá váltak az idősek elleni támadások, és már a gyerekek sincsenek biztonságban.
Erre az állapotra parlamenti képviselők is felhívták a figyelmet, és civil mozgalmak is
alakultak. Az emberek alapvető vágya a közbiztonság, és ezért tenni is hajlandóak. Senki sem örül, ha munka után kifosztott otthonába tér haza! A tolerancia, és a másság elfogadása nem az ellenünk gyakorolt terror eltűrését jelenti!
Nem a mássággal van a gond, hanem a törvénytelen cselekedetekkel. Minden ország szembesül ezekkel a gondokkal, és választ is kell rá keresnie.
Nálunk a bevett gyakorlat az ismert probléma elkenése volt. Mostanára viszont a politika körmére égett. A széles nyilvánosság miatt már nem söpörhető tovább a szőnyeg alá a cigányság részéről jelentkező problémakör. A megoldás mindannyiunk érdeke, de addig is védekeznünk kell bizonyos terror jellegű megnyilvánulásokkal szemben!
süti beállítások módosítása