HTML

Asperján György

Asperján György író Blog oldala

Friss topikok

  • csaba1959: Két könyvéről tudok ami megjelent: Vészkijárat bejárat, és Vetkőzzünk meztelenre.1976-ban. (2021.10.23. 14:47) Wittner Mariska erényességéről
  • Sheriff_007: @mirnyák: Ez semmilyen igazságszolgáltatás... Másrészt hogy évülhet el 20 év alatt egy ilyen brutá... (2020.12.27. 14:01) RIPORT A NÉPSZABADSÁGBÓL
  • Sheriff_007: Érintettség nélkül és úgy, hogy a gyilkosság idején még rég nem éltem is tombol bennem a düh, hogy... (2020.10.15. 14:19) Labancz Anna 42 éve halott
  • istvankalman: Egy dologban biztos vagyok: A nyomozóhatóság - különös tekintettel az elkövetés időszakára !!! -, ... (2020.10.01. 01:22) Labancz Anna gyilkosa ma 65 éves
  • Szabó Tiborné Hajnalka: @asperjangyorgy: Ez nagyon igazságtalan! Hogy lehet, hogy nem a gyilkos kapja a büntetést, hanem ... (2019.11.30. 14:40) Reménykedés

Linkblog

Sérelmek tanulság nélkül

2011.04.09. 23:28 asperjangyorgy

Többször is jeleztem itt a blogban, hogy megjelent KIÁLTÁS A MINDENSÉGBEN című verseskötetem. Azért teszek egy újabb verset közzé itt a blogban, hogy érzékeltessem, sok egyébi fájdalom, megbántottság és sértés is fellelhető a kötet verseiben. A legnagyobb talán az, hogy anyám úgy bánt velem, ahogy például ebben a versben leírom.

Sérelmek tanulság nélkül

 

Anyám erőltetett, egyszeri kéjben

tizenöt évesen tűrt undorral fogant,

volt még maga is fejletlen, idétlen,

és oktalan, ahogy vétkes bűnbe rohant.

 

Így lettem én átka a petesejtben,

kitakart ifjúsága rejtett szégyene.

Hogy létezem, hányingerben jeleztem,

és elborult szeszélyes, kamaszos ege.

 

Nem azt gyűlölte, ki a szégyen-ondót

elengedte, nem őt, a névleges apám,

hanem engem, az álmaira rontót,

ki hittelen hirdettem, hogy ő az anyám.

 

Rám támadt forró vízbe telepedve,

ugrálva asztalról, talán leszakadok,

s mert nem, szívem kötőtűvel kereste,

hogy átszúrja, bízva: ha hal, vele halok.

 

Rettegve szivárgó vérben vonyított,

püfölte ököllel rejtő, lapos hasát.

Üldözőm a nemlét felé szorított,

borítva lázba, lángba a kicsiny hazát,

 

hová betoloncoltan kuporogtam.

Végül magával együtt próbált viselőm

halálba lökni: iszonyat habokban

merültünk a csalt Duna-árba télelőn.

 

Ős sötétben: egymásban fuldokoltunk,

láz perzselt minket, halálba lejtett az út.

Maradni-menni – közös volt a sorsunk,

közönyös istent hívtunk, kopár tanút. –

 

Idegenként szült elszánt gyűlölettel,

nem érdekelte az arcom, se a nemem,

számára csak állat voltam, nem ember,

szükségtelen szégyene lett a szégyenem.

 

Pólyás magányként vonaton „felejtett”,

ügyintéző nyűggel pártfogolt a lelenc,

az élet is úgy kezelt, mint selejtet:

fényre vágyva mindig lent jártam, sose fent.

 

Hogy mégis itt vagyok, enyém az érdem,

figyelek másra, de magamra hallgatok.

Ajándéknak tekintem azt, hogy éltem,

és amit e versben, e verssel adhatok.

 

 

 

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://asperjangyorgy.blog.hu/api/trackback/id/tr652813200

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

fabijoe 2011.04.10. 13:07:49

Elnézést a tegezésért. Kedves György, eddig egyetlen kötetedet olvastam. Ez a vers egy döbbenet.

kicsiszab 2011.04.11. 18:03:58

Kedves György!
Mit is jelenthet az a szó, hogy "édesanya"?
Azt is, amit Önnek Ő önmagából adott.
Mindig tiszteltem Önt, s most, a vers olvasása után valahogy még inkább. Most már meg is értem a világhoz való viszonyát.
Közelgő névnapja alkalmából jó egészséget, sok türelmet kívánok: régi olvasója - új név alatt, mert a régi jelszavam elkallódott:( Józsa

asperjangyorgy 2011.04.11. 19:46:47

Kedves fabijoe és Józsa!
Köszönöm az elismerő megjegyzést és a névnapi jókívánságot. Azt hiszem, hogy ha az ember bizonyos helyzettel a háta mögött jön a világra és éli az életét, beilleszkedhet a normális emberek világába, de csak mimikrivel, mert soha nem találja meg az indentitását, mert eleve rosszul keresi azt. Aki mégis olyan szerencsés, hogy a multat zárójelbe tudja rakni, annak később valami fantasztikusan pozitív fordulat törtébik az életében anyagilag és szellemileg. József Attila, akinek ma ünnepeljük 106. születésnapját soha nem találta meg az identitását, s mert nagyon érzékeny ember volt, s mert eleve rossz irányba indult el annak keresése érdekében (lásd pszichoanalizmus, amit ráadásul még a szokottnál is komolyabban vett), soha nem találta meg, illetve csak a halálban, amikor a volt a semmivel azonosult, s ami alkotásként hátramaradt, azt a kedvünk szerint értelmezzük, vagyis az elménkben, a szívünkben átalakítjuk.
Mit tegyek? Talán már a kérdésfeltevés is megkésett. Verseskötetemben jónéhány vers szól anyámról és a hozzá való viszonyomról. Talán éppen ebben a megbonmlott világban tanulságos lehet, hiszen naponta látom, hogy miként morzsolódnak el a gyermek-szülői kapcsolatok, miként válik gyűlöletté vagy közönnyé a pótolhatatlan és megóvó szeretet.
Üdvözlöm mindkettőjüket. A.Gy.
süti beállítások módosítása